تبلیغات

20 راه برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

20 راه برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

20 راه برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

 

 

 

دوست دارید زمان کار باتری لپتاپ تان افزایش پیدا کند ؟

پس با ما در این مقاله همراه شوید.

 

هرچند وقت یکبار عملیات Defragmentation را در سیستم انجام دهید.
انجام منظم عملیات Defragmentation (مرتب سازی اطلاعات روی دیسک سخت، با ابزار Defragment ویندوز) به شما کمک می کند که داده ها را به طور کارآمدتری مرتب کرده و در نتیجه هارد دیسک برای دسترسی به داده ها تلاش کمتری خواهد کرد. هرچه درایو دیسک سخت سریعتر اطلاعات را بخواند، مقدار مصرف انرژی آن کمتر خواهد شد و لذا باتری شما مدت بیشتری دوام خواهد داشت. تاثیر این کار شاید چندان زیاد نباشد ولی در بهینه سازی و نگهداری درایو دیسک سخت کارآمد است.


اجرای برنامه های غیرضروری مصرف کننده منابع سیستم را متوقف سازید.
پروسه های غیرحیاتی ای را که به طور پنهانی در پس زمینه سیستم شما اجرا می شوند خاتمه بخشید. میزان مصرف منابع سیستم را می توان از طریق فشردن کلیدهای Ctrl-Alt-Del و باز شدن پنجره Task Manager (در ویندوز) مشاهده کرد. اگر به اینترنت متصل نیستید می توانید با خیال راحت برنامه های غیر ضروری موجود در Taskbar مثل آنتی ویروسها و Firewall ها را خاموش کنید. اجرای برنامه های غیرضروری را که در زمان Start-up ویندوز اجرا می شوند متوقف سازید. برای این منظور در پنجره Run بنویسید Msconfig و در پنجره ظاهر شده وارد نوار Startup شوید و تیک برنامه هایی را که نمی خواهید در زمان Boot شدن کامپیوتر اجرا شوند بردارید.


اجرای برنامه های سنگین و زمانبر را متوقف سازید.
اگر هدف شما اجرای هریک از برنامه های سنگین (مثل Defrag یا اسکن توسط آنتی ویروس) باشد، بهتر است این کارها را موکول به زمانی کنید که به پریز برق دسترسی دارید تا مجبور به کار با باتری نباشید. در غیر این صورت اجرای این برنامه ها را به طور موقت متوقف سازید.

دستگاههای خارجی را از لپ تاپ جدا کنید.
دستگاههای USB بزرگترین مصرف کننده انرژی باتری هستند. پس همه دستگاههای خارجی نظیر ماوس های خارجی، PC Card ها، Wi-Fi، بلندگوهای خارجی، بلوتوث و حتی iPod خود را از دستگاه جدا سازید.


درایوهای CD/DVD را خالی کنید.
اگر قصد استفاده از CD ها یا DVD ها را ندارید آنان را در درایوهایشان رها نکنید. زیرا در اینصورت درایو CD/DVD شروع به چرخش کرده و مانند اسفنجی عمل می کند که همه نیروی باتری را در خود می کشد.


ازمنابع محلی کامپیوتر خود استفاده کنید.
زمانی که سیستم خود را بر روی باتری اجرا می کنید، از استفاده از درایوهای DVD یا درایوهای خارجی دست بکشید. لذا محتویات دستگاههای خارجی را به فضای دیسک سخت منتقل کنید و یا آنان را با استفاده از درایوهای مجازی رایگان مثل Pismo File Mount یا Microsoft’s Virtual CD ROM Control Panel اجرا کنید.


نور صفحه را کم کنید.
صفحه LCD لپ تاپ، یکی دیگر از مصرف کنندگان بزرگ نیروی باتری است. بنابراین با استفاده از تنظیمات نمایشگر (موسوم به Display Setting) در Control Panel ، روشنی صفحه را روی حداقل مقدار قابل تحمل قرار دهید.


از دست صداها (Sounds) خلاص شوید!
بلندگوها را به حالت بی صدا در آورده و استفاده از برنامه های چندرسانه ای را متوقف سازید تا طول عمر باتری افزایش یابد. همچنین الگوهای متفاوت صدا که در سیستم نصب شده اند نیز می توانند باعث کاهش شدید باتری شوند.


از دست Screensaver خود خلاص شوید!
برای افزایش عمر باتری، Screensaver  را خاموش کنید


امکانات پنجره Power Options را مورد استفاده قرار دهید.
با امکانات مدیریت انرژی به نام Power Options که در Control Panel قرار دارد آشنا شوید. هم ویندوز XP و هم ویندوز 7 به همراه امکاناتی برای مدیریت انرژی عرضه می شوند که برخی قسمت های دستگاه مانند مانیتور و دیسک سخت را پس از بازه های زمانی خاصی خاموش می کنند. این امر هم با توجه به بخش Power Schemes که در همان پنجره Power Options  قرار دارد تعیین می شود. مثلا در ویندوز XP، برای بهینه سازی حداکثری باتری، مشخصه "Max Battery" که از بخش Power Schemes قابل انتخاب است را انتخاب کنید.

 

 


ظاهر گرافیکی پیشرفته سیستم عامل را خاموش کنید.
سیستم عاملهای امروزی مانند ویندوز 7 دارای مشخصه ای به نام Aero Glass هستند که منابع سیستم را به شدت مصرف میکند. لذا می توان این مشخصه را خاموش کرده و حالت نمایش ویندوز را روی حالت قدیمی یا کلاسیک "Classic" قرار داد که باعث مصرف انرژی کمتری می شود.

- برای انتخاب حالت کلاسیک در ویندوز 7 از طریق مسیر زیر عمل کنید:

Desktop > Preferences > View Colour > Appearance > Classic Appearance and Windows Basic graphical interface


- برای انتخاب حالت کلاسیک در ویندوز XP از طریق مسیر زیر عمل کنید:

Display Properties > Theme > Windows Classic


البته در سیستم عامل های لینوکس و مکینتاش نیز امکانات خودکار برای بهینه سازی مصرف باتری وجود دارد.


از Hibernate به جای Sleep یا Standby استفاده کنید.
در حالت Stand By (یا Sleep Mode)، درایو دیسک سخت و نمایشگر خاموش میشود. و در حالی که پردازنده کند می شود، حافظه همچنان فعال می ماند. که این مسئله باعث افزایش مصرف باتری می شود. برای کاهش مصرف باتری، حالت Hibernation بهتر است. زیرا کامپیوتر در حالت Hibernation وضعیت کنونی خود را ذخیره کرده و خود را به طور کامل خاموش می کند و لذا باعث کاهش مصرف انرژی می شود.


با باز کردن برنامه های کمتر، استفاده از باتری را بهینه سازید.
زمانی که با باتری لپ تاپ خود کار می کنید، از کار کردن برروی چندین برنامه به طور همزمان خودداری کنید. زیرا این امر میزان مصرف انرژی را به شدت افزایش می دهد. استفاده از برنامه های با گرافیک بالا را به حداقل برسانید. نرم افزارهای صفحه گسترده (مانند اکسل و...) کمترین مصرف، و انجام بازیهای گرافیکی بیشترین مصرف باتری را دارند. برای افزایش طول عمر باتری تنها یک یا دو برنامه را به طور همزمان باز و اجرا کنید.


RAM لپ تاپ خود را افزایش دهید.
هر چقدر رم دستگاه بیشتر باشد، نیاز به استفاده از حافظه مجازی و در نتیجه لزوم مراجعه به هارد کمتر می شود. با وجود آنکه وجود RAM اضافه به تنهایی باعث افزایش مصرف انرژی می شود، ولی در کل میزان مصرف انرژی کمتر می شود زیرا نیاز به دسترسی به دیسک سخت که انرژی زیادی مصرف می کند کمتر می شود.


لپ تاپ خود را تمیز نگه دارید.
لپ تاپی که محفظه های هواکش آن مسدود شده اند، گرمای بیشتری تولید می کند که این مسئله باعث کاهش عمر باتری می شود. پس هواکشها را به طور مدام تمیز کنید تا دمای کاری دستگاه را پایین نگه دارید. فضای اطراف هواکش را آزاد نگه دارید تا هوا به آرامی جریان داشته باشد. فضای اطراف لپ تاپ را تمیز نگه دارید تا از ورود گرد و خاک به آن جلوگیری کنید.


دمای بالا قاتل باتری است. از آن حذر کنید!
گرمای بیش از حد، باتری را به آرامی اما به طور حتم از بین می برد. از قرار دادن لپ تاپ در زیر نور مستقیم خورشید یا درون یک اتومبیل دربسته جلوگیری کنید.


از Memory Effect برحذر باشید.
این مشکل بیشتر در باتریهای Ni-MH قدیمی اتفاق می افتاد تا در باتریهای لیتیومی که در بیشتر لپ تاپهای امروزی موجودند. گاهی پیش از دشارژ شدن کامل باتری ، باتری مجددا شارژ می شد و این کار بارها و بارها تکرار می شد که این امر پس از مدتی باعث از دست رفتن کامل شارژ باتری می شد، این مشکل Memory Effect نامیده میشد. ولی این معضل با دشارژ کردن کامل باتری و سپس شارژ مجدد و کامل آن قابل حل است. از سوی دیگر باتریهای لیتیوم نه تنها با دشارژ شدن غیرکامل و شارژهای مدام مشکلی ندارند بلکه دشارژ شدن کامل این نوع باتریها هرگز پیشنهاد نمی شود.


نرم افزارها و درایورها را به روز کنید.
ممکن است انجام این کار غیر ضروری به نظر برسد و با نیازهای سیستم شما تطابق چندانی نداشته باشد. ولی در عوض درایورها و نرم افزارهای جدید اغلب به شکلی طراحی می شوند که کارآمدتر باشند (و احتمالا منابع سیستم را کمتر اشغال کنند).


از آداپتور مناسب استفاده کنید.
مطمئن شوید که آداپتوری که برای شارژ لپ تاپ استفاده می کنید یک آداپتور اوریجینال است و یا دارای مشخصات استاندارد و مناسب است. زیرا یک عدم مطابقت کوچک در میزان نیروی برق (بر حسب وات) می تواند باعث بروز سربار و آسیب رسانی به لپ تاپ و باتری شود.


باتری ها را خارج کنید!
اگر برای مدتی نسبتا طولانی قصد ندارید از لپ تاپ خود به کمک باتری آن استفاده کنید، ابتدا مطمئن شوید که شارژ دستگاه حدود 40% است و سپس باتریها را خارج کرده و آنها را در یک مکان خنک نگه دارید.

نکته: یک باتری لیتیوم معمولی به طور متوسط طول عمری بین 2 تا 3 سال دارد. اما با کمی نگهداری و دقت میتوان مرگ باتری را به تعویق انداخت.

 

 

پاسخ دهید

2 نظر

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۳:۴۴:۳۵

Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You obviously know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your blog when you could be giving us something enlightening to read?

http://Didacticcrease478.Hazblog.com/  ۱۳۹۶/۰۲/۲۰ - ۰۵:۳۷:۴۲

Hi my friend! I want to say that this post is awesome, great written and come with almost all important infos. I would like to see more posts like this.